راهنمای کاربری تنظیمات پکیج شوفاژ دیواری

پکیج شوفاژهای دیواری قادرند با گرم کردن آب تا دمای پایین تر از نقطه جوش در فشار اتمسفریک، نیازهای دمایی ساختمان ها را تامین کنند. این نیازهای دمایی می تواند شامل گرمایش هوای محیط یا آب گرم بهداشتی مصرفی باشد. با توجه به اینکه پکیج ها از سوخت گاز تغذیه می کنند و محصولات تولیدی آن ها نیز آب داغ است، رعایت جزئیات و اصول تنظیمات در آن ها بسیار ضروری است. تنظیمات پکیج دیواری می تواند شامل نصب، راه اندازی یا تنظیمات عملکردی سیستم باشد که موضوع این مقاله ابزاره خواهد بود. با ما همراه باشید.

راهنمای کاربری تنظیمات پکیج شوفاژ دیواری

قبل از اعمال تنظیمات پکیج

  • قبل از هرچیزی لازم است مطابقت دستگاه با گاز مصرفی مورد بررسی قرار گیرد.
  • بررسی صحت دودکشی سیستم و عدم اشتراک دودکش های چندین دستگاه (مگر در حالت های خاص)
  • بررسی صحت مجرای دودکش و عدم انسداد مسیر خروج محصولات احتراق
  • رعایت فاصله لازم و تعریف شده بین دستگاه و دیوار
  • عدم استفاده از مواد خورنده و شوینده در بدنه سیستم
  • بررسی مدار آب گرم و در صورت سختی بالای آب منطقه استفاده از دستگاه های تصقیه آب
  • بررسی مدار گرمایشی پکیج دیواری به منظور عدم وجود براده های جوشکاری یا سایر آلاینده ها در مسیر
  • کنترل تطابق پارامترهای ورودی پکیج با تنظیمات سیستم های تامین کننده (برق و گاز و آب)
  • نصب مطابق با مقررات و منوآل دستگاه
  • اتصال به منبع تامین برق (به همراه استفاده از محافظ الکترونیکی)
راهنمای کاربری تنظیمات پکیج شوفاژ دیواری

راه اندازی پکیج

  • تامین برق دستگاه
  • تامین گاز شهری سیستم
  • فشار دادن سوئیچ On/Off یا ولوم تابستانه و زمستانه
  • تنظیم آب گرم مصرفی و حرارت مرکزی


تنظیمات تابستانه و زمستانه پکیج دیواری

عملکرد تابستانه پکیج ها تنها محدود به تامین آب گرم بهداشتی می شود و سیستم گرمایش (رادیاتورها، گرمایش از کف و فن کوئل) خاموش می شود. از این رو، در تابستان ها مشعل اصلی و پمپ فقط در زمان نیاز به تامین آب گرم روشن می شوند.

اما با رسیدن فصل سرما نیاز به گرمایش مرکزی نیز وجود دارد. برای تنظیمات زمستانه پکیج کافی است ولوم دستگاه را در وضعیت گرمایش روشن قرار دهید. در شکل زیر، پره های رادیاتر نمادی از گرمایش مرکزی ساختمان هستند. با قرار دادن ولوم در وضعیت صفر حالت تابستانه، و با افزایش ولوم گرمایش زمستانه تنظیم می گردد.

راهنمای کاربری تنظیمات پکیج شوفاژ دیواری
راهنمای کاربری تنظیمات پکیج شوفاژ دیواری
راهنمای کاربری تنظیمات پکیج شوفاژ دیواری

تنظیمات دمای گرمایش پکیج دیواری

دمای گرمایش محیط در پکیج های دیواری می تواند در رنج خاصی تنظیم شود. برای مثال در بازه حدود ۳۵ الی ۸۵ درجه سانتی گراد می توان آن را کنترل کرد که این بازه در پکیج های مختلف متفاوت است. برای افزایش دمای آب داخل مدار گرمایش (آﺑ ﮕﺮم داﺧﻞ رادﯾﺎﺗﻮرﻫﺎ ﯾﺎ ﺳﯿﺴـــﺘﻢ ﮔﺮﻣﺎﯾﺶ از ﮐﻒ و فن کوئل) کافی است ولوم مربوطه را تا دمای مورد نیاز و دلخواه خود بچرخانید. در صورتی که پکیج مجهز یه نمایشگر دیجیتال باشد، می توانید دمای تنظیم شده را به سانتی گراد مشاهده کنید.

راهنمای کاربری تنظیمات پکیج شوفاژ دیواری

تنظیمات دمای آب گرم مصرفی

از دیگر تنظیمات پکیج های دیواری تنظیم دمای آب گرم است. ولوم مربوط به این تنظیمات در شکل پایین نشان داده شده است. با چرخاندن ساعتگرد ولوم تنظیم دمای آب گرم می توانید دمای آن را در رنج مشخصی (برای مثال ۳۵ الی ۶۰ درجه سانتی گراد) تنظیم کنید.

راهنمای کاربری تنظیمات پکیج شوفاژ دیواری

البته در صورتی که برای افزایش درجه حرارت های آب گرم مدار گرمایش یا آب گرم مصرفی به جای ولوم کلیدهای افزایش (Up) و کاهش (Down) در سیستم کنترلی پکیج تعبیه شده است، می توانید با فشار دادن دکمه های افزایش و کاهش تنظیمات مربوطه را انجام دهید.

تنظیمات ساعت پکیج

در برخی از انواع پکیج های دیواری برای حالت های زمستانه قابلیت برنامه ریزی (Programming) قرار داده شده است. بدین منظور می توانید طبق دستورالعمل های ارائه شده در کاتلوگ دستگاه و با استفاده از کلید تایمر (Timer) ساعات روشن و خاموشی پکیج را تعریف کنید.

تنظیمات فشار پکیج

نوسانات فشار و افت فشار پکیج دیواری را باید به صورت مداوم چک کنید. در صورت افزایش فشار می توان با استفاده از شیر تخلیه مدار گرمایش را تخلیه نموده و فشار را نرمال سازی کرد. تامین افت فشار نیز از طریق باز کردن شیر پر کن پکیج امکان پذیر است. اما اگر نوسانات و افت فشار پکیج تان زیاد است، بهتر است آن را به یک سرویس کار نشان دهید. رنج فشار نرکال دستگاه بین ۰٫۷ الی ۱٫۵ بار است.

توصیه: برای استفاده ایمن تر از شیرهای فشار شکن بهتر است جریان خروجی را مستقیماً توسط یک لوله به زمین هدایت کنید تا از خطرات و خسارات احتمالی پیش گیری شود. 

خاموش کردن سیستم

خاموش گردن پکیج ها با استفاده از استاپ یا دگمه Off صورت میگیرد. به منظور جلوگیری از یخ زدگی اتصال پکیج به منبع تغذیه الکتریکی (برق شهری) را قطع نکنید.

راهنمای کاربری تنظیمات پکیج شوفاژ دیواری

مراحل تخلیه آب مدار گرمایش

  • شیر فلکه آب سرد ورودی به سیستم را ببندید.
  • به منظور جلوگیری از تخلیه آب مدار گرمایش در محیط زیر شیر تخلیه یک ظرف مناسب قرار دهید.
  • با چرخاندن شیر تخلیه آب مدار گرمایش را از سیستم پکیج تخلیه کنید. در صورتی که به نمایشگر یا گیج فشار دقت کنید، فشار سیستم با تخلیه آب از مدار کاهش می یابد.
  • با رسیدن فشار سیستم به صفر شیر تخلیه را ببندید.
  • اینک آب مدار گرمایشی پکیج شما تخلیه است.

راه اندازی مجدد پکیج

در صورت بروز هرگونه ایراد و اختلال در عملکرد پکیج، دکمه ای با عنوان تنظیم مجدد (Reset) در آن تعبیه شده که می توانید از آن استفاده کنید. در اغلب پکیج ها در صورت بروز ایراد کد ارور نمایش داده شده یا چراغ هایی با رنگ های هشدار دهنده خاص و تعریف شده روشن می شوند و سیستم خاموش می شود. در این حالات، ابتدا عیب یابی کرده، و پس از رفع عیب و تعمیرات لازم، با استفاده از  Reset سیستم پکیج خود را راه اندازی مجدد کنید.

راهنمای کاربری تنظیمات پکیج شوفاژ دیواری

محافظت از یخ زدگی پکیج دیواری

تابع محافظت از یخ زدگی (Anti-Freeze Function) به منظور جلوگیری از یخ زدگی پکیج ها طراحی و تعبیه شده است. زمانی که دمای محل نصب پکیج با مقدار پایین تر از ۱۰ درجه سانتی گراد (در برخی پکیج ها ۸ درجه یا حتی در برخی ۵ درجه سانتی گراد می تواند تعریف شود) می رسد، پمپ پکیج فعال می شود. با به گردش در آمدن آب در مدار گرمایش برای مدت زمان کوتاهی (چند دقیقه) دمای آن تا حدود ۲۰-۱۰ درجه سانتی گراد افزایش یافته و از یخ زدگی سیستم جلوگیری می شود.

برای عملکرد تابع محافظت از یخ زدگی شرایط زیر باید مهیا باشند:

  • حداقل فشار آب مدار گرمایش تامین باشد (۰٫۶ بار)
  • شیر گاز ورودی به سیستم باز باشد
  • برق دستگاه وصل باشد.