مزایای استفاده از رادیاتور پنلی در ساختمان

امروزه به دلیل کمبود منابع انرژی, در صنعت ساختمان سازی سعی میشود تمهیدات لازم برای صرفه جویی در مصرف انرژی صورت گیرد. یکی از مسایل مهمی که همواره با آن رو به رو هستیم کمبود منابع گاز و بالا بودن هزینه مصرف آن است. در ساختمان های قدیمی برای گرم کردن منازل در فصل زمستان از بخاری استفاده میشد. مصرف گاز توسط این وسیله گرمایشی بسیار بالا بود و انرژی زیادی هدر میرفت. اما امروزه با تولید وسایل گرمایشی جدید و نصب آنها در ساختمان میزان انرژی مصرفی کاهش یافته و کمک شایانی به ذخیره سازی منابع تجدید ناپذیر میشود. رادیاتور یکی از انواع سیستم گرمایشی ست که در مدل های مختلف ساخته میشود و برای گرم کردن منازل در فصول سرد مورد استفاده قرار میگیرد.

رادیاتور پنلی

رادیاتور یکی از انواع سیستم های گرمایشی در ساختمان محسوب میشود. وظیفه رادیاتور انتقال دمای آب به محیط است و به عنوان یک منبع حرارتی برای ساختمان در نظر گرفته میشود. طرز کار رادیاتور به نحوی ست که توسط یک سیستم حرارت مرکزی, آب در یک دیگ بخار گرم شده, سپس به وسیله پمپ به رادیاتور منتقل میشود و محیط پیرامون آن را گرم مینماید. آب گرم مورد نیاز برای رادیاتور توسط موتورخانه یا پکیج تامین میشود. رادیاتورها به انواع رادیاتور قرنیزی, پنلی, شیشه ای, پره ای و آلومینیومی دسته بندی میشوند که در این نوشته ساختمانچی قصد دارد به معرفی و بررسی رادیاتور پنلی بپردازد.

رادیاتور پنلی جزء جدیدترین نسل های رادیاتور به شمار میرود که از ورق های فولادی ساخته شده است. سطح این رادیاتورها صاف است, به همین دلیل گرمای یکنواختی را در فضای اتاق پراکنده میکنند. وزن رادیاتور پنلی بسیار سبک است و به راحتی به دیوار نصب میشود. این رادیاتورها حرارت لازم برای قسمت های مختلف ساختمان را فراهم میکنند و نسبت به رادیاتورهای قدیمی دارای مزایای قابل توجهی هستند. جنس رادیاتورهای پنلی از ورق های فولادی بوده و سطح خارجی آن با پلی استر پوشیده شده است.

مزایای استفاده از رادیاتور پنلی در ساختمان

از مزایای رادیاتور پنلی میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بدنه رادیاتور پنلی به صورت یکپارچه است, بنابراین تمیز نمودن آن آسان بوده و به راحتی توسط یک دستمال مرطوب تمیز میشود.
  • هزینه نصب این رادیاتورها پایین و نصب آنها نیز آسان میباشد.
  • رادیاتور پنلی سازگاری خوبی با پکیج دارد و نیازی به هواگیری مداوم ندارد, تنها سالی یک یا دو بار هواگیری کافی میباشد.
  • این نوع رادیاتور گرما را به میزان متعادل در فضا پخش میکند و بدنه ی آن تا حدی که باعث سوختگی شود گرم نمیشود.
  • بازده انرژی رادیاتور پنلی حدود ۶۰ درصد است.
  • این وسیله گرمایشی از جنس فولاد است و به همین دلیل کیفیت و ماندگاری آن بالا میباشد و مدت زمان گارانتی آن نیز توسط شرکت های تولید کننده طولانی است.
  • این رادیاتورها دارای سطحی یکپارچه و بدون درز هستند و ظاهر آنها با دکوراسیون خانه های مدرن امروزی همخوانی دارد. زیبایی یکی از فاکتورهایی ست که رادیاتور پنلی در مقایسه با سایر رادیاتورها دارا میباشد.
  • قیمت رادیاتور پنلی در مقایسه با سایر رادیاتورها از جمله پره ای کمتر است. زیرا جنس این رادیاتور از فولاد است و قیمت فولاد به نسبت آلومینیوم به کار رفته در رادیاتور پره ای پایین تر میباشد. بنابراین رادیاتورهای پنلی علاوه بر زیبایی از نظر اقتصادی نیز مقرون بصرفه هستند.

معایب رادیاتور پنلی

تنها عیب رادیاتور پنلی این است که اگر دچار زنگ زدگی شود یا نقصی در عملکرد آن به وجود آید به طور کلی باید آن را تعویض نمود. الیته این رادیاتورها به دلیل کیفیت بالا و گارانتی چند ساله ای که دارند به ندرت دچار عیب و ایراد میشوند.